Suomen Syöpäyhdistyksen 80-vuotisjuhlavuotta vietettiin 2016. Juhlavuoden pääviestit olivat Hyvä elämä ilman syöpää ja syövästä huolimatta ja Vapaaehtoistoiminta Syöpäjärjestöissä on palkitsevaa.

Juhlavuoden teemana oli vapaaehtoisuus. Syöpäyhdistykset palkitsivat vuoden aikana vapaaehtoisiaan ja luottamushenkilöitään erilaisilla ansiomitaleilla ja tunnustuksilla.

Juhlavuoden palkinto oli taiteilija Virpi Talvitien Voimapuu-taulu. Ensimmäisenä palkittiin Syöpäjärjestöjen hyvän tahdon lähettiläänä vuodesta 2007 toiminut laulaja Riki Sorsa. Syöpäyhdistykset palkitsivat yhden vapaaehtoisen henkilön tai ryhmän alueeltaan. Näitä palkittuja oli kaiken kaikkiaan 17.

Suomen Syöpäyhdistyksen viestinnässä tehtiin tiedotteet kaikista vapaaehtoispalkituista. Juhlavuoden tiedotteita kertyi kaiken kaikkiaan 23 kappaletta. Juhlavuoden verkkosivut toimivat osoitteessa syopajarjestot.fi/80-vuotta.

Valtakunnallisia tapahtumia oli vuoden aikana kolme: tieteellinen symposiumi kesäkuussa Jyväskylässä, SuomiAreena Porissa heinäkuussa ja Suomen Syöpäyhdistyksen 80-vuotisjuhlat marraskuussa Helsingissä. Jyväskylässä jaettiin Niilo Voipio -palkinto, jonka sai professori Heikki Joensuu.

SuomiAreenalla järjestettiin kolme eri tilaisuutta: Onko hoitoon pääsyn nopeudella merkitystä syövänhoidossa? -keskustelutilaisuus, vastaanotto sidostyhmille Porin taidemuseossa ja torivartti aiheena Iloa liikunnasta ja vapaaehtoistyöstä.

Suomen Syöpäyhdistyksen 80-vuotisjuhla 22.11.2016 oli myös kolmivaiheinen: aamuhartaus Tuomiokirkon kryptassa ja pääjuhla Säätytalossa. Illalla kokoonnuttiin luottamushenkilöiden ja henkilökunnan juhlaan Unioninkadun juhlahuoneistoon.

Juhlavuonna nähtiin kaksi videota tietoiskuina YLE:n kanavilla. Alkuvuodesta 2016 keuhkosyöpää sairastaneen Riki Sorsan teettämä Lopetinko liian myöhään -video, jossa hän pohti suhdettaan tupakointiin. Juhlavuoden Tietoa Tukea Toivoa -tietoiskua näytettiin YLE:n kanavilla 14.–27.11.2016.

Juhlavuoden aikana selvitettiin yhdessä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa syöpäpotilaiden hoitoon pääsyä. Hankkeeseen liittyvä opas ja järjestelmä otettiin koekäyttöön 1.1.2017.

Vapaaehtoispalkitut:

• Etelä-Suomen Syöpäyhdistys: Paula Lumme