Suomen Syöpäyhdistyksen terveyden edistämistyössä on kaksi pääkohderyhmää: syöpäriskinsä vähentämisestä kiinnostuneet aikuiset sekä laaja-alainen nuorten terveyden edistäminen.

Suomen Syöpäyhdistys tekee alueellisten jäsenyhdistysten ja Metropolia-ammattikorkeakoulun kanssa neuvontahoitajille kohdennettua terveyden edistämisen verkkokoulutusta 2016–2017.

Vuonna 2016 on aloitettu Skypen välityksellä terveyden edistämisen aamukahvit keskustoimiston ja alueiden neuvontahoitajien välillä.

Nuorten terveyden edistäminen: tupakkatyö

Nuorten terveyden edistämisen painopisteenä on jo yli 15 vuotta ollut RAY:n (vuoden alusta 2017 STEA) rahoittama tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön aloittamisen ehkäisy ja lopettamisen tuki.

Fressis

Vuonna 2016 konseptoitiin ja toteutettiin uusi terveellisiin elintapoihin kannustava viestinnällinen kokonaisuus nuorille. Kokonaisuuden nimeksi tuli Fressis. Siihen kuuluvat nettisivusto, some-kanavat sekä kerran vuodessa ilmestyvä printtilehti. Fressis-lehti korvaa aiemman Käry-lehden ja toimii käyntikorttina nettikokonaisuuteen. Vuoden 2016 printtilehden kohderyhmänä olivat ammattikoululaiset, ja lehteä jaettiin ammatillisiin oppilaitoksiin, nuorisotaloihin, nuorten harrastetiloihin ja nuorisolehden mukana.

Fressiksen viestinnässä kannustetaan nikotiinittomaan elämään ja terveellisiin elintapoihin. Nikotiinituotteista erossa pysymisen lisäksi käsitellään ravitsemusta, liikuntaa, seksuaaliterveyttä ja vuorokausirytmiä elämänhallinnan näkökulmasta. Vuonna 2017 teemoja laajennetaan vielä alkoholiin, auringolta suojautumiseen ja positiiviseen mielenterveyteen.

Riippuvuuden ääni

Riippuvuuden ääni on nikotiiniriippuvuuskampanja, jossa kurkunpään syöpään sairastunut Ossi laulaa videolla ja pohtii, että tupakointi olisi kannattanut jättää aloittamatta. Videon markkinointi tehtiin pääasiassa vuonna 2016.

Sähkösavukekampanjat

Vuonna 2016 tehtiin nuorten vanhemmille suunnattu sähkösavukekampanja. Kampanjan tavoitteena oli informoida vanhempia sähkösavukkeiden vaaroista. Kampanja toteutettiin 94 radiokanavalla, joissa soitettiin 5 eri viestiä 2 viikon ajan.

Nikotiiniton amis

Nikotiiniton amis on yhteiskunnallisen markkinoinnin keinoihin perustuva hanke, jossa kohderyhmänä on Omnian autoasentaja- ja lähihoitajaopiskelijat. Hanke on jatkoa Tupakatta paras amiksessa -hankkeelle, joka kohdennettiin koko Omnian oppilaitokseen.

#nuuskaonsyöpä

Kesällä Ruotsin rajan tuntumassa Haaparannassa, Helsingin ja Turun satamissa sekä somessa toteutettiin kampanja, jossa kannustettiin olemaan tuomatta nuorille nuuskaa. Kampanjan tunnus oli #nuuskaonsyöpä.

Tupakkatuotteet ja päihteet etsivässä nuorisotyössä ja nuorten työpajoilla

Tupakkatuotteet ja päihteet etsivässä nuorisotyössä ja nuorten työpajoilla on vuosina 2015 ja 2016 toteutettava tutkimus- ja kehittämishanke, jonka loppuraportti valmistui 2016 ja julkaistaan tammikuussa 2017. Tavoitteena on nuorista lähtevän ja nuoria osallistavan tupakka- ja päihdetyömallin kehittäminen kohdennetussa nuorisotyössä ja nuorten muissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.

Tupakattomuuden edistäminen Puolustusvoimissa

Vuonna 2016 Suomen Syöpäyhdistys jatkoi hankekumppanina keuhkoterveysjärjestö Filhan koordinoimassa hankkeessa Tupakoimattomuuden edistäminen Puolustusvoimissa. Suomen Syöpäyhdistys jatkoi GAME OVER – pelaa jollakin muulla kuin terveydelläsi -kampanjaa yhteistyössä sotilaskotien kanssa.

Nuuskan laiton maahantuonti ja myyminen

Vuonna 2015 toteutetun nuuskan maahantuonnin ja laittoman myynnin valvontaan liittyvä selvitys toistettiin 2016 maahantuonnin osalta, koska uusi tupakkalaki muutti olennaisesti maahantuonnin säädöksiä.

UV-suojautuminen

Terveellisen aurinkokäyttäytymisen edistämisessä ja ihosyöpien ehkäisemisessä päätoimintona on antaa auringolta suojautumisohjeita. Vuoden 2016 kampanjoinnin ensisijainen kohderyhmä olivat ulkona kesätöitä tekevät nuoret. Kampanjassa lähestyttiin työnantajia, jotka palkkaavat nuoria työntekijöitä ulkona tehtäviin kesätöihin, lähetettiin työnantajille perehdytyspaketti, joka sisälsi Powerpoint-esityksen ihon suojauksesta, työohjeen, videon Täällä auringon alla ja julisteen taukotiloihin. Videota markkinoitiin myös suoraan nuorille sosiaalisessa mediassa.

Lisäksi Suomen Syöpäyhdistys osallistui Euromelanooma-kampanjan päätapahtumaan HUS:in iho- ja allergiasairaalassa sekä ja jakoi aurinkoesitteitä apteekkeihin.

Suomen Syöpäyhdistys järjestää vuosittain tiedotustilaisuuden terveellisestä aurinkokäyttäytymisestä yhteistyössä Ilmatieteen laitoksen ja Säteilyturvakeskuksen kanssa. Pääjärjestämisvastuu vuonna 2016 oli Suomen Syöpäyhdistyksellä ja teemana olivat melanoomatilastot sekä nuorten aurinkosuojautuminen.

Ravinto, liikunta ja painonhallinta ja seksuaaliterveys

Ravinto, liikunta ja painonhallinta

Hyvä päivä -pilottihanke yhteistyössä Kajaanin kaupungin ja Kainuun Marttojen kanssa jatkui vuonna 2016. Hankkeen tavoitteena on lisätä työelämän ja opiskelun ulkopuolella olevien alle 25-vuotiaiden nuorten tietoja, taitoja ja pystyvyyttä terveellisiin elämäntapoihin liittyvässä elämänhallinnassa sekä näin vähentää riskiä sairastua syöpään ja muihin kansansairauksiin.

Pilottia laajennettiin vuonna 2016 Kajaanin lisäksi Kuopioon ja Joensuuhun ja toimintaa rahoitti mm. LähiTapiola.

Alkoholi

Vuoden 2016 lopulla valmistui Alkoholi ja syöpä -esite, jota jaettiin muun muassa aluejärjestöille.

Seksuaaliterveys

Kesäkumi-kampanjalla pyritään lisäämään tietoa seksitaudeista ja niiltä suojautumiselta sekä lisäämään kondomin käyttöä. Kampanja toteutettiin yhteistyössä Väestöliiton, SPR:n, Yle X:n ja Sotilaskotiliiton kanssa.

Kesän 2016 aikana jaettiin noin 170 000 kondomia festivaaleilla ja muissa nuorten tapahtumissa. Nuoret voivat osallistua myös seksuaaliterveyteen liittyvään ”naimamaisteritestiin”, josta palkintona oli ”naimamaisteripinssi”.

Lisäksi varusmiespalveluksen aloittavat nuoret miehet saivat lomakumin. Puolustusvoimissa jaettiin 30 000 kondomia.Vuonna 2016 vuosittain valittavan ja festivaaleilla ja radiossa esitettävän Kesäkumibiisin esittäjinä oli Tungevaag & Raaban feat. Venior.

Yhteistyö

Suomen Syöpäyhdistys toimi aktiivisesti vuonna 2016 perustetussa Järjestöjen nikotiiniton Suomi

-verkostossa. Yhteistyö Suomen Syöpäyhdistyksen ja Valon kesken nuuskan käytön vähentämiseksi urheilussa jatkui. Lisäksi tehtiin yhteistyötä muun muassa Sydänliiton, Mielenterveysseuran ja Marttojen kanssa.

Terveyden edistämisen puolella Suomen Syöpäyhdistys osallistui lähes 20 erilaiseen yhteistyöhankkeeseen, kuten Lasten terveysfoorumiin sekä Savuton Suomi 2030- ja Savuton Helsinki -hankkeiden ohjeusryhmiin.

Lisäksi yhdistys osallistui lukuisiin STM:n sekä eri järjestöjen ja muiden toimijoiden tupakka, alkoholi- ja ravitsemustyöryhmiin sekä moniin terveyden edistämiseen liittyviin ohjausryhmiin.