Cancer Foundation Finland Prize -palkinto myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017 professori Rajesh Dikshitille.

Cancer Foundation Finland Prize

Syöpäsäätiön hallitus perusti kolmen vuoden välein jaettavaksi tarkoitetun 5 000 euron suuruisen Cancer Foundation Finland Prize -palkinnon. Sen tarkoituksena on tukea ja kannustaa intialaisia syöpärekistereidensä kehittämisessä ja niihin pohjautuvassa tutkimuksessa. Syöpäjärjestöt on ollut aktiivisena osapuolena Intian osavaltiokohtaisten syöpärekisterien ja Tampereen yliopiston välisessä yhteistyössä. Yhteistyön tuloksena Intia on saanut päteviä, väitelleitä asiantuntijoita syöpärekistereidensä johto- ja asiantuntijatehtäviin. Palkinnon tarkoituksena on vahvistaa Syöpäsäätiön ja Intian syöpärekistereiden välille vuosikymmenien aikana syntynyttä sidettä.

Palkinto myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017 professori Rajesh Dikshitille.

Professori Dikshitin palkitsemisperusteena on useiden alueellisten syöpärekisterien perustaminen Tata Memorial Centeriin (CCC). Intian sisällä näitä ovat vuosina 2014 – 2016 olleet Sangur, Mansa, Chandigarh, SAS Nagar ja erityisesti Gadhchiroli maaseudulla heimojen (tribal) alueella jo aiemman verkoston lisäksi. Intian ulkopuolella alustavaa toimintaa on ollut Bhutanissa ja Myanmarissa, joissa varsinainen rekisteröinti on alkanut vasta 2017. Toimintaa on vakuuttavasti sovellettu sekä parantamaan syöväntorjuntaa että tieteelliseen tutkimustyöhön. Erityisen ansiokkaasti professori Dikshit on parantanut kuolintietojärjestelmää ja luonut 3 miljoonan näytteen biopankin tukemaan epidemiologista tutkimusta.

Professori Dikshit on julkaissut tutkimuksia huomattavan usein johtavissa tiedelehdissä. Ulkopuolisena tunnustuksena hänen osastonsa toimii IARC-solmuna (Hub). Osaston toiminta on vastuullista, mitä osoittaa laaja ammatillinen ja tieteellinen jatkokoulutus.

Professori Dikshit on suorittanut tohtorintutkinnon Suomessa Suomen Syöpäyhdistyksen rahoittamana. Hänen väitöskirjansa aihe oli ”Bhopalin kaasuvuodon syöpävaikutukset”.