Päättyneen laboratoriotoiminnan myötä Suomen Syöpäyhdistykselle on kertynyt runsaasti biologista näytemateriaalia. Näytekokoelmat ovat muodostuneet Helsingin, Kotkan, Oulun ja Tampereen patologian laboratorioiden toiminnan myötä.

Näytteisiin ja potilastietoihin kohdistuu jonkin verran tietopyyntöjä muilta terveydenhuollon laitoksilta. Seulontakoordinaattori vastaa aineiston säilytyksestä ja tietopyyntöihin vastaamisesta.

Tällä hetkellä materiaali on arkistoituna aika- ja numerojärjestyksessä Suomen Syöpäyhdistyksen käytössä olevissa varastoissa Helsingissä ja Syöpäsäätiön omistamassa tilassa Oulussa. Helsingissä varastoituna on kudosnäyteblokkeja yhteensä 785 500 kpl (arviolta 400 000 potilaasta) vuosilta 1967–2011, kohdunkaulan syövän seulontanäytelaseja 719 500 kpl vuosilta 1978–2011 ja kohdunkaulan syövän seulontakortteja 919 710 kpl vuosilta 1986–2009. Oulun varastotiloissa on kudosnäyteblokkeja ja näytelaseja 875 700 kpl vuodesta 1966 alkaen, kohdunkaulansyövän seulontanäytelaseja 340 000 kpl vuodesta 2002 alkaen ja muita sytologisia näytelaseja 404 630 kpl.

Mahdollisuutta näytekokoelmien liittämisestä osaksi jo olemassa olevaa biopankkia tai perustaa oma biopankki selvitettiin erillisenä hankkeena. Asian valmistelutyöstä vastasi vuonna 2016 lääkäri Lykke Hinsch Gylvin. Yhdistys on käynyt neuvotteluja Helsingin Biopankin kanssa sen alueelta tulevista näytteistä.