Siirry suoraan sisältöön

Sähköiset palvelut täydentävät inhimillistä hoitoa

Sirkku Jyrkkiö

Sirkku Jyrkkiö

Digitalisaation odotetaan parantavan julkisia palveluja ja tehostavan terveydenhuollon toimintaa. Suomen hallitus pitää sähköisten palvelujen kehittämistä niin tärkeänä, että panostaa siihen tällä vaalikaudella 100 miljoonaa euroa.

Digitalisaation onnistumisia on helppo luetella. Sähköposti on verraton väline, vaikka joskus viestien tsunami uuvuttaa. Pankkikortista en luopuisi, verokortin muutosta en enää haluaisi jonottaa verotoimistossa ja matkalipun ostan mielelläni netistä. Uusia joustavia toimintatapoja tarvitaan terveydenhuoltoon, vaikka kauhukuvissa pelätään, että digiajan terveydenhuollosta  häviää inhimillisyys, kun tekoäly diagnosoi kansalaisen oireilut ja vaivat hoidetaan etävastaanotoilla ja nettiterapialla.

Osoitteessa terveyskyla.fi avattiin keväällä syöpätalo, jossa on saatavilla Suomen johtavien asiantuntijoiden laatimia tietopaketteja syövistä ja niiden hoidoista. Tämän niin sanotun virtuaalisairaalan rakennustyöt ovat kesken, kaikkea tarvittavaa tietoa sieltä ei vielä löydy. Virtuaalisairaalan rakennustöissä on mukana iso joukko ammattilaisia eri puolilta Suomea. Terveyskylän informaatio ja sähköiset palvelut tulevat olemaan tärkeä osa julkista terveydenhuoltoa muutaman vuoden kuluttua.

Netin tarjoamaan informaatioon on syytä suhtautua kriittisesti, koska tietotulvasta voi olla vaikeaa erottaa faktoja markkinoinnista tai jopa silkasta huuhaasta. Suomalaiset terveyskirjasto.fi, terveysportti.fi, terveyskyla.fi ja Syöpäjärjestöjen ylläpitämät sivut kaikkisyovasta.fi ovat luotettavia ja korkeatasoisia. Myös amerikkalaista laadukasta tietolähdettä cancer.gov käytän usein.

Valinnan vapauden myötä sairaaloiden kiinnostus markkinointia kohtaan on lisääntynyt. Vierastan sairaalapalvelujen markkinahumuista myyntiä mielikuvien avulla. Tärkeämpää on terveystiedon jakaminen kaikkien ulottuville ja terveydenhuollon palvelujen kehittäminen laadukkaiksi ja asiakasystävällisiksi.

Kanta-arkisto helpottaa omien terveystietojen seuraamista. Kehitteillä olevat sähköiset suojatut kommunikaatiovälineet voivat toimia nopeana ja turvallisena yhteydenottokanavana perinteisen puhelinsoiton rinnalla. Sähköiset palvelut täydentävät potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisten välistä vuorovaikutusta. Inhimillistä läsnäoloa ei voi korvata tietokoneruudulla, kirurgista toimenpidettäkään ei voi tehdä netissä. Digiaikanakin vakavien sairauksien hoito perustuu vankkaan osaamiseen ja se sujuu parhaiten vanhaan malliin kasvokkain keskustellen ja käsityönä.