Viestintäyksikkö vastaa Syöpäjärjestöjen sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä.

Syöpäsäätiöllä on mediaviestintää sekä muuta varainhankintaa tukevaa ja tieteellistä tietoa välittävää viestintää.

Vuonna 2016 Syöpäjärjestöjen viestinnästä lähetettiin 84 tiedotetta, joista moni käsitteli Syöpäsäätiön varainhankintaa ja syöpätutkimusta. Viestintä oli mukana suunnittelemassa Roosa nauha- ja Movember-kampanjoiden keskeisiä toimia ja esimerkiksi lehdistötilaisuuksia.

Viestinnän pääkanavat ovat verkkoviestintä, sosiaalinen media ja Syöpä-Cancer-lehti.

Syöpäsäätiön apurahoista tiedottaminen on yksi päätehtävä. Syöpäsäätiön apurahajakoa ja tutkimusryhmiä esitellään vuosittain ilmestyvässä painotuotteessa, joka on  Focus tutkimus -lehti.  Lehden sisältöä hyödynnettiin vuonna 2016 entistä laajemmin sosiaalisessa mediassa ja lehden painopistettä on muutenkin suunnattu digitaaliseen sisältöön, mm. videoihin.

Syöpäsäätiö- ja Roosa nauha -verkkosivustot uusittiin 2016. Molemmat sivustot konseptoitiin ja niiden visuaalinen ilme suunniteltiin siten, että yhteys Syöpäjärjestöjen muihin sivustoihin on selkeä. Rakenteiden uudistuksessa keskityttiin lahjoituspolkuihin, joista tehtiin mahdollisimman kevyitä ja helppoja, jotta lahjoittaminen olisi entistä vaivattomampaa.  Sivustot integroitiin säätiön asiakkuudenhallintajärjestelmään (CRM).

Verkkosivustojen jatkokehityksessä kiinnitetään erityistä huomiota hakukoneoptimointiin, analytiikkaan, konversio-optimointiin, digimarkkinointiin sekä sisältöjen rikastamiseen esimerkiksi blogien avulla.