Siirry suoraan sisältöön

Syöpäsäätiön kaksi tärkeintä tehtävää ovat syöpätutkimuksen rahoittaminen ja syöpätyön tukeminen. Vuonna 2014 hyväksytty strategia ja vuonna 2016 uudistetut säännöt tukevat näitä kahta tehtävää.

 

Syöpäsäätiö on maamme merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen tukija. Strategiaa toimeenpanevan kärkihankkeen tavoitteena on nostaa suomalaisen syöpätutkimuksen tasoa ja kaksinkertaistaa apurahojen kokonaissumma noin 3,5 miljoonasta eurosta (2014) seitsemään miljoonaan euroon (2020). Saavutimme tavoitteen jo syksyllä 2018, kun säätiön apurahajaon kokonaissumma ylitti 7 miljoonan euron rajan. Summa sisältää myös Suomen Syöpäyhdistyksen rahastoista maksetut apurahat. Syöpäsäätiön hallitus päätti marraskuussa 2019 kahdesta 450 000 euron kohdentamattomasta suurapurahasta ja yhdestä 300 000 euron suurapurahasta. Lisäksi Syöpäyhdistyksen Potilaan polku -rahastosta myönnettiin yksi 450 000 euron suurapuraha.

Lisäksi Syöpäsäätiö tuki 1,15 miljoonalla eurolla Suomen Syöpärekisterin toimintaa. Säätiö osoitti avustuksia Pohjoismaiden syöpäunionille (NCU) tutkimusyhteistyöhön ja Kansainväliselle syöpäunionille (UICC) kehittyvien maiden tutkijoiden liikkuvuuden edistämiseen.

Tarkoitustensa edistämiseksi Syöpäsäätiö tukee Suomen Syöpäyhdistyksen ja sen jäsenyhdistysten toimintaa. Vuonna 2019 Syöpäsäätiö tuki jo seitsemättä vuotta peräkkäin Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenyhdistysten neuvontapalveluja ja syövän ehkäisytyötä. Vuonna 2019 tukea jaettiin jäsenyhdistysten ja Suomen Syöpäyhdistyksen kaksivuotisille kehittämisprojekteilla yhteensä xxx euroa.

Syöpäjärjestöjen varainhankinta on vuodesta 2012 lähtien ollut keskitettynä Syöpäsäätiölle. Merkittävä osa säätiön varainhankinnan tuotosta tulee testamenttilahjoituksista; vuonna 2019 osuus oli 40 prosenttia. Muun varainhankinnan merkitys on kasvanut vuosi vuodelta suunnitelmallisen kehittämistyön ja huolella harkitun markkinointiviestinnän ansiosta. Syöpäsäätiön brändi on entistä tunnetumpi ja sen alabrändi Roosa nauha -keräys nousi vuonna 2018 Taloustutkimuksen kyselyssä mieluisimmaksi lahjoituskohteeksi. Syöpäsäätiö Roosa nauha –kampanja 2014-2018 palkittiin arvostetun Effie Awards Finland Bisnesshaaste –sarjan pronssipalkinnolla.  Effie Awards Finland on Suomen suurin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu ja se arvioi tehokkuuden lisäksi tuloksellisuutta ja luovaa ratkaisua. Kuudettatoista kertaa järjestetty Roosa nauha -kampanja tuotti vuonna 2019 yli 2,8 miljoonaa euroa, joka on suurin summa tähän mennessä.

Syöpäsäätiön symposiumi järjestettiin 46. kerran, ja sen aiheena olivat verisyövät. Symposiumi järjestettiin kolmatta kertaa Hotelli Korpilammella Espoossa. Syöpäsäätiön vuosittain järjestämä symposiumi on syövänhoidon alalla hyvin arvostettu ja vaikuttava tapahtuma. Yhteistyö Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecimin kanssa jatkui symposiumin esitysten saattamisessa katsausartikkeleiden muodossa laajemman asiantuntijajoukon saataville.