Syöpäjärjestöt on Suomen Syöpäyhdistys ry:n, sen jäsenyhdistysten, Syöpäsäätiö sr:n ja Suomen Syöpärekisterin muodostama kokonaisuus, jolla on yhteinen johtosääntö ja strategia.

Suomen Syöpäyhdistyksellä oli vuonna 2021 yhteensä 18 yhdistysjäsentä: 12 alueellista yhdistystä ja 6 valtakunnallista potilasjärjestöä. Näissä oli yhteensä yli 110 000 jäsentä.
Syöpäsäätiö sr tukee syöväntorjuntaa ja syöpätutkimusta keräämällä ja jakamalla varoja. Syöpäjärjestöjen varainhankinta on keskitetty Syöpäsäätiölle. Säätiö on suurin yksityinen syöpätutkimuksen tukija Suomessa.

Suomen Syöpärekisteri on syöpätautien epidemiologinen ja tilastollinen tutkimuslaitos. Sen ytimen muodostavat THL:n alaiset väestöpohjainen syöpärekisteri ja seulontarekisterit. Syöpärekisteri tuottaa viranomaisille ja kansalaisille tietoa syöpätilanteesta, tarjoaa tutkijoille aineistoa syöpätutkimukseen ja tekee omaa tutkimusta.

Syöpäjärjestöjen strategia 2021–25

Syöpäjärjestöjen strategia on lupaus toimia määrätietoisesti terveyden edistämiseksi, syövän ehkäisemiseksi, sairastuneiden tukemiseksi ja syövästä aiheutuvien haittojen vähentämiseksi koko maassa.

Visio: Hyvä elämä ilman syöpää ja syövästä huolimatta.

Toiminta-ajatus: Ehkäisemme syöpään sairastumista, edistämme siitä selviytymistä ja tarjoamme tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen

Tavoitteet: Syöpäjärjestöt on vahva ja osaava järjestö, joka

• edistää terveyttä, hyvinvointia ja syövän ehkäisyä
  • edistää sairastuneiden ja heidän läheistensä hyvää elämää syövästä huolimatta
  • vahvistaa oikeudenmukaisuutta ja vaikuttavuutta syövän diagnostiikassa ja hoidossa
  • vahvistaa syöpätutkimusta ja -asiantuntemusta.

Kehitysohjelmat. Vuosien 2021–2025 strategian toimeenpanon ytimen muodostavat viisi kehitysohjelmaa:

• Toimimme ihmisten kanssa ihmisten hyväksi.
  • Teemme asioita, joilla on suuri vaikuttavuus.
  • Edistämme tavoitteitamme jokaisessa kohtaamisessa.
  • Kehitämme järjestön sisäistä yhteistyötä ja työnjakoa.
  • Vahvistamme syövän ennaltaehkäisyä, diagnostiikkaa ja hoitoa parantamalla syöpätutkimusta ja asiantuntemusta.

Kehitysohjelmia toteutetaan vuosittain käynnistyvillä projekteilla. 24 projektiehdotuksesta valittiin vuonna 2021 toteutettaviksi projekteiksi:

• Vapaaehtoistoiminnan uusien muotojen kehittäminen
  • Viestinnän kehittäminen yhtenäisemmäksi
  • Palveluiden tunnistaminen ja niiden saatavuus eri puolilla Suomea
  • Tutka – Syöpärekisterin tutkimus- ja asiantuntijapalveluiden kehittäminen

Muiden projektien osalta tehtiin koko strategiakaudelle 2021–2025 ulottuva jaksotussuunnitelma.