Siirry suoraan sisältöön

Katja Keskitalon urapolku Syöpäsäätiöön digitaalisen varainhankinnan tehtäviin ei ole suoraviivaisin.

Katja Keskitalo valmistui aikoinaan ateljeeompelijaksi ja muotisuunnittelijaksi. Työskenneltyään lyhyen aikaa vaatesuunnittelijana suomalaisessa naistenvaateyrityksessä, yritys siirsi hänet hoitamaan mainontaa, markkinointia, messu- ja myymäläsuunnittelua sekä graafista suunnittelua. Työn tueksi hän opiskeli markkinointia ja mainontaa työn ohessa ensin erilaisilla kursseilla ja sitten suorittamalla kaksi tutkintoa liiketalouteen ja markkinointiin liittyen.

Minulla oli yhden naisen mikroyritys 25 vuotta, kunnes sain potkut pitkäaikaiselta yhteistyökumppaniltani. Entinen työkaverini vinkkasi, että Syöpäsäätiöön haetaan vanhempainvapaan tuuraajaa. Hain ja sain sen paikan.

Varainhankinnassa ei voi olla siiloja

Vaikka Katjalla oli pitkä ja vankka kokemus mainonnasta ja markkinoinnista, varainhankinnallinen näkökulma työhön oli hänelle täysin uusi.

 Syöpäsäätiön varainhankinnan tiimi teki todella ammattimaista jälkeä ja se olikin syy, miksi koin, että tiimiin oli helppo hypätä mukaan. Tulin taloon ajatellen, että myös varainhankinnassa kannattaa hyödyntää samoja mainonnan ja markkinoinnin lainalaisuuksia, jotka toimivat yritys- tai kuluttajapuolella. Olemmekin Syöpäsäätiössä vaiheistaneet tekemistämme, omaksuneet esimerkiksi funneliajattelun ja lahjoittajapolun työhömme.

Pitkä työkokemus teki sen, että Katjan työnkuva lähti nopeasti muokkautumaan siten, että tiimi hyötyisi hänen osaamisestaan. Pian hänet myös vakinaistettiin ja titteli muuttui digitaalisen varainhankinnan päälliköksi.

Vahvuuteni on pitkän kokemuksen lisäksi nopea oivalluskyky. Hallitsen isoja kokonaisuuksia ja sen, miten ne liittyvät toisiinsa. Varainhankinnassa usein eritellään siiloja – että tässä on markkinointi, tässä viestintä ja  tässä mainonta – ja minusta se on vähän vanhan maailman meininkiä. Mainonta ei ole tyrkyttämistä, vaan lukijan tarpeen huomioimista. Sisältöjen pitää olla sellaisia, mitä lukija haluaa kuluttaa.

Ketään ei voi pakottaa lahjoittamaan, ihmisillä on ihan eri motiivit siihen. Lahjoittajapolulla tarjoamme sisältöjä, jotka kiinnostavat, kunnes lahjoittaja haluaa mukaan toimintaan ja tukea syöpätutkimusta.

Onnistumiset ja lahjoittajat ilonlähteenä

Palkitsevinta työssä on Katjan mielestä onnistuminen.

Olen monta kertaa epäonnistunut työurallani ja sitä kautta oppinut, että se on onnistumisen lähtökohta. Pitää olla valmiuksia epäonnistumisen kestämiseen ja niistä oivaltamiseen. Tästä huolimatta kyllä inhoan epäonnistumista! Kun tulee hyvä tulos, niin iloitsen.

Olen iloinen myös lahjoittajista, jotka ovat sitoutuneita meihin ja haluavat olla mukana tukemassa syöpätutkimusta.

Myös omat tiimikaverit saavat Katjalta kiitosta.

Olen tehnyt monta kymmentä vuotta töitä kaikenlaisten tiimien kanssa ja tämä on niitä harvoja,  jossa pystyy vapaasti sanomaan ajatuksiaan. Tiimissä on hieno asennoituminen uusiin ideoihin, niitä ei tyrmätä tai teilata suorilta käsin.