Siirry suoraan sisältöön

Asta Merenmies työskentelee Syöpäsäätiössä asiakkuuspäällikkönä. Hän tuli taloon 11 vuotta sitten myyntiassistentiksi ja kun tiimistä yksi jäsen muutti Lontooseen, Asta palkattiin hänen tilalleen asiakaspalvelukoordinaattoriksi.

Muitakin nimikkeitä on ollut 11 vuoden aikana, ainakin varainhankinnan suunnittelija ja yksityisvarainhankinnan päällikkö.

Hänen työhönsä kuuluu Syöpäsäätiön asiakkuuksien hallinta ja hän on CRM-järjestelmän pääkäyttäjä. CRMstä eli asiakkuusjärjestelmästä voi seurata markkinointitoimien tuloksellisuutta ja sieltä johdetaan varainhankinnan ja lahjoittajapalvelun prosesseja, esimerkiksi kuukausilahjoittamista. Yksi Astan tehtävä on miettiä, millä kaikilla tavoilla tietoa voisi hyödyntää.

Parhaillaan on menossa myös uuden järjestelmän käyttöönottoprojekti.

Testamenttiasiakkuuksia ja hautajaisia

Testamenttiasiakkuuksien hoito on toinen iso osa Astan työtä. Testamentintekomahdollisuutta markkinoidaan hienovaraisesti.

– Saan yhteydenottoja ihmisiltä, jotka ovat kiinnostuneita tekemään testamentin Syöpäsäätiön hyväksi.

Usein ihmiset ovat siinä vaiheessa miettineet asian aika valmiiksi ja Asta voi hankkia lakimiehen tekemään testamenttia. Tarvittaessa hän menee myös itse paikalle, jos tarvitaan todistajia. Pisin testamentin allekirjoitusmatka suuntautui Joensuuhun.

Asta järjestää myös hautajaisia Syöpäsäätiölle testamentin tehneille, jos he oat määrännet Syöpäsäätiölle tuon roolin tai heillä ei ole omaisia, jotka voisivat järjestää hautajaiset. Hänelle on kunnia-asia yrittää selvittää millaiset hautajaiset vainaja olisi halunnut.

– Ne ovat usein koskettavia tilaisuuksia. Jokin aika sitten järjestin 100-vuotiaana kuolleen henkilön hautajaiset, joissa oli mukana hoitokodin ja seurakunnan ihmisiä, jotka tunsivat vainajan.

– Tuntui hyvältä, kun vieraat kiittivät ja kertoivat, että vainaja itse olisi ollut tyytyväinen tilaisuuteen.

Monet testamentit on tehty vuosia tai vuosikymmeniä sitten, mutta joskus ihminen tekee testamentin myös aivan viimeisinä päivinään.

Työssä motivoi se, että sillä on aidosti merkitystä, ja voi käyttää omaa osaamista tärkeään asiaan. Varainhankinnassa työn tulokset näkyvät konkreettisesti, kun kerätään rahaa. Kerätyistä varoista iso osa ohjataan tutkimukseen ja voi tuntea olevansa välikappale tutkimuksen edistämisessä.

– Alunperin kun hain myyntiassistentin paikkaa, olin ollut pitkään kotona nuorimman lapsen kanssa. Ajattelin, että haluan elämäni järjestykseen ja merkityksellisen työn.

– Olin nuoresta asti kärsinyt syövän pelosta, mutta täällä olen siedättynyt, Asta hymyilee.

Syöpä arkipäiväistyi vuosien varrella, eivätkä pelot enää vaivaa.

Tiimissä hyvä ilmapiiri

Varainhankinnan tiimi tekee tiivistä yhteistyötä ja työilmapiiri on hyvä.

– Oma tiimi on ihan huippu, Asta hehkuttaa.

Asta uskoo, että muuallakin talossa ihmiset viihtyvät.

– Meillä on fiksuja, hyviä ihmisiä töissä, jotka haluavat saada omalla työllään jotain hyvää aikaan.

Asta on ollut talossa pitkään, ja ehtinyt tehdä monenlaista ja nähnyt varainhankinnan valtavan muutoksen. Hän on Syöpäjärjestöissä ollessaan myös suorittanut varainhankinnan erityisammattitutkinnon silloin kun se järjestettiin ensimmäistä kertaa.

– Teknologia tarjoaa koko ajan paljon uutta, koko ajan asiat kehittyvät, ja itse saa kehittyä työn mukana.

Omasta työstään voi olla aidosti ylpeä.