Siirry suoraan sisältöön

Tupakkalakimuutokset ovat tarpeellisia mutta eivät riitä

Eduskunta käsittelee tänään sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöä tupakkalain muuttamisesta. Mekin olimme loppuvuodesta valiokunnassa kertomassa näkemyksiämme tupakkalain uudistuksesta.

Tupakkalakiin esitetyt muutokset ovat tärkeitä ja kannatettavia. Esimerkiksi siirtyminen tuotemerkittömiin pakkauksiin on asia, jota olemme paljon pitäneet esillä, mm. ennen viime eduskuntavaaleja. Myös yleisten tupakointikieltojen laajentaminen on hyvin kannatettavaa, samoin tarkennukset säädeltäviin tuotteisiin.

Esitys jää kuitenkin puolitiehen. Tupakka- ja nikotiinipoliittisen työryhmän raportissa (2018), josta esitetyt muutokset nousevat, on paljon tärkeitä lakitiukennuksia, jotka jätetään tekemättä.

Keskeinen puute on se, ettei lakiesitys muuta tupakka- ja nikotiinituotteiden ikärajoja. Kehittämisryhmä esitti ikärajan nostoa 20 vuoteen, mikä olisi erittäin kannatettavaa. Koska käyttö aloitetaan nykyään usein ennen 20 ikävuotta, ikärajan nosto vähentäisi tuotteiden käytön kokeilua ja vakiintumista sekä nikotiiniriippuvuuden muodostumista.

Toinen esityksestä puuttuva olennaisen tärkeä asia koskee nuuskaa. Suomella on poikkeuksellisen korkeat matkustajatuonnin rajat nuuskalle. Tämä ylläpitää laitonta kauppaa ja alaikäisten nuuskaamista. Matkustajatuonnin rajoja on välttämätöntä laskea. Lisäksi nuuskan myynti Suomen lipun alla seilaavissa laivoissa on todettu EU-lainsäädännön vastaiseksi (EU-tuomioistuimen Asia C-343/05). Kuitenkaan tähänkään ei esitetä muutoksia nyt käsittelyssä olevassa esityksessä.

Uusi tupakka- ja nikotiinipolitiikan kehittämisryhmä on helmikuussa aloittanut työnsä. Täytyy toivoa, että se jälleen kerran esittää kunnianhimoisia uudistuksia – ja että tupakkalain uudistus on myös seuraavan hallituksen agendalla. Suomi ei pääse yhdessä asetettuun tavoitteeseen olla nikotiiniton vuoteen 2030 mennessä ilman, että tämän lakimuutoksen jälkeenkin tehdään merkittäviä uudistuksia suomalaiseen tupakka- ja nikotiinipolitiikkaan.