Siirry suoraan sisältöön

”Nuuska on syöpä” valittiin vuoden parhaaksi

Suomen syöpäyhdistyksen kampanja ”Nuuska on syöpä” palkittiin eilen Vuoden Huiput -gaalassa.

Voitto tuli parhaasta tekstistä ulkomainonta- ja digibannerikampanjana. Mainonnan, muotoilun ja viestinnän ammattilaisista koostunut tuomaristo perusteli valintaan näin:

”Tämän ymmärtävät kaikki, silti oivaltava. Syyllistäminen toimii, samoin lakonisuus, minimalismi ja huumori. Erityiskiitos mediapaikoista. Tekstivetoisuus ja tehokkuus. Jos syöpä-sana on jalkautunut korvaamaan nuuska-sanaa myös kampanjan ulkopuolella, aina vaan paranee.”

SSY toteutti kampanjan yhdessä suunnittelutoimisto 358:n kanssa.

Kampanjatiimiin kuuluivat Suomen syöpäyhdistyksen, suunnittelutoimisto 358:n ja mediatoimisto Virran:
Seppo Soine-Rajanummi,
Eeva Ollila,
Virve Laivisto,

Heidi Löflund-Kuusela,
Sami Ruokangas,
Anu Kytölä,
Kirsi Hakala,
Satu Lipponen,
Kalle Wallin,
Ale Lauraéus,
Linda Jakobsson,
Kimmo Tupala,
Peggy Petrell

Yhteiskunnallisuus ja yhteisöllisyys olivat pinnalla Vuoden Huiput kilpailun palkituissa töissä: pääpalkinnon eli Grand Prix´n sai koulukiusaamisen vastainen Mightifier-applikaatio.

Yhteiskunnallisesti merkittävät ja luovat markkinointi- ja designteot nousivat jälleen Vuoden Huiput -kilpailun parhaimmistoon. Huomionarvoista oli, että palkittujen joukossa oli useita julkisen tahon toimeksiantoja. Palkituissa oli kattava joukko suuria ja pieniä toimistoja. Eniten huippuja kahmi Hasan & partners.

”Historian kirjoissa maailman vuosi 2016 näytti aika pahalta – harmaalta ja oranssilta. Vuoden Huiput -tuomaristot kuitenkin seuloivat vuodesta esiin hyvän. Luovuus avaa ikkunoita, ratkaisee ongelmia ja ohjaa kohti yhteisiä unelmia”, innosti kilpailun ylituomari Sanna Mander.

Parasta suomalaista luovaa suunnittelua palkitsevan kilpailun voittajia juhlittiin 600-hengen gaalassa Tapahtumakeskus Telakalla 27.4.2017. Kultahuipun pokkasi yhteensä 15 kilpailutyötä ja Hopeahuipulla palkittiin 43 työtä.