Siirry suoraan sisältöön

Roosa nauha on paras yhteiskunnallinen kampanja

Syöpäsäätiön Roosa nauha -kampanja palkittiin vuoden 2015 parhaana yhteiskunnallisena kampanjana Mainostajien liiton Adprofit-kilpailussa. Roosa nauha on Syöpäsäätiön tunnetuin keräys ja sillä tuetaan rintasyövän vastaista työtä. Roosa nauha -kampanjan toteutti yhteistyössä Syöpäsäätiön kanssa mainostoimisto dynamo & son.

Adprofit mittaa mainoskampanjoiden tuloksellisuutta eli sitä, miten kampanjat ovat onnistuneet tavoitteissaan. AdProfit-voittajat valitsee ylituomaristo, johon kutsutaan vuosittain edustaja mainostajien, mainostoimistojen, mediasuunnittelun, tutkimuksen, opetuksen sekä median puolelta. 

Syöpäsäätiön on suurin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja Suomessa

Rintasyöpään sairastuu jo yli 5 000 naista vuodessa, mikä tekee siitä yleisimmän syövän Suomessa. Rintasyöpään sairastuneiden naisten määrä on väestön ikääntymisen myötä kasvanut tasaisesti 2,5 prosenttia vuodessa.  Suurin syy on väestön ikääntyminen.

Syöpäsäätiö on tehnyt pitkäjänteistä ja tuloksellista työtä syöpää vastaan jo 67 vuoden ajan ja vaikuttanut merkittävästi siihen, että yhä useampi voittaa vaikean sairauden. Toiminnan käynnistyessä vain kolmannes syöpään sairastuneista voitiin parantaa, nyt jo kaksi kolmesta paranee.

Viime vuonna Syöpäsäätiön kolmesta 300 000 euron suurapurahasta jaettiin kaksi Roosa nauha -rahastosta.
Julkinen tutkimusrahoitus on viime ja tämän hallituskauden aikana vähentynyt merkittävästi varsinkin terveyden tutkimuksessa. Rahoituksen jatkuvuus on erityisen tärkeätä pitkäjänteisessä syöpätutkimuksessa.

Vuonna 2015 Roosa nauha -keräyksen teemana oli välittäminen – Käsi sydämellä. Roosa nauha designin takana oli muotisuunnittelija Katri Niskanen.  Kampanja saavutti ennätyksellisen tuloksen 1,4 miljoonaa euroa.

–  Olimme todella ilahtuneita keräystuloksesta ja sen tuomasta toivosta sairastuneille ja heidän läheisilleen. Syöpäsäätiön vuosikymmeniä rahoittamalla tutkimuksella on selkeä rooli siinä, että tänä päivänä noin 90 % rintasyövän sairastaneista naisista on elossa viiden vuoden kuluttua sairastumisesta, kertoo Syöpäsäätiön yhteyspäällikkö Kaija Laitinen.

Syksyn 2016 uusi Roosa nauha ja sen suunnittelija julkistetaan syyskuun lopussa. Varsinainen kampanjakuukausi on lokakuu, jolloin nauhat ja tuotteet tulevat myyntiin kautta maan.

Roosa nauha -keräykseen voi osallistua ympäri vuoden osoitteessa www.roosanauha.fi tekemällä lahjoituksen tai perustamalla oman keräyspotin.

Lisätietoja

Roosa nauha -keräyksen toteutuksesta ja osallistumistavoista:
varainhankintapäällikkö Helena Hulkko, puh. 050 582 2211
helena.hulkko(at)cancer.fi