Siirry suoraan sisältöön

Kesäkumi & Chill – kondomilla rentoon kesään!

Vuoden 2017 Kesäkumikampanjan käynnistää Nelli Matulan, Vilma Alinan, Sini Yaseminin ja Ida Paulin Tyynysotaa-kesäkumibiisi. Jo 22. kertaa järjestettävän kampanjan slogan on tänä vuonna Kesäkumi & Chill: kun kumi on mukana ja sitä käyttää, voi ottaa rennosti.

Kampanjaan kuuluvien Kesäkumien jako käynnistyy YleXPopissa, joka järjestetään 2.-3. kesäkuuta Lahden torilla. Nelli Matula, Vilma Alina, Sini Yasemin ja Ida Paul esittävät tapahtumassa myös ensimmäistä kertaa livenä Tyynysotaa-kappaleen.

YleXPopin lisäksi Kesäkumikampanja on mukana Turun Ruisrockissa, Helsingin Weekend Festivalilla sekä Tampereen Blockfesteillä. Kesäkumin sanomaa tapahtumissa levittävät YleX, Suomen Punaisen Ristin koulutetut vapaaehtoiset sekä Syöpäjärjestöjen ja Väestöliiton asiantuntijat. Yhteensä Kesäkumeja jaetaan kesän aikana Suomen suurimmissa tapahtumissa 170 000 kappaletta. Lisäksi Sotilaskotiliitto jakaa varusmiespalvelustaan suorittaville 30 000 Lomakumia.

Jännitteistä pääsee eroon kondomiin tutustumalla

Kondomin hankinta, siitä keskusteleminen ja sen käyttö voivat edelleen aiheuttaa nuorille arkoja tilanteita. Kesäkumikampanja tahtoo tänä vuonna korostaa kesää, hyvää fiilistä ja rentoutta. Kun kondomi on mukana ja sitä osaa tarpeen tullen käyttää, voi ottaa chillisti. Väestöliiton nuorisolääkäri Miila Halosen mukaan jännitykset vähenevät, kun kondomin käyttöön tutustuu jo ennen sen tarvetta.

– Kondomin käyttöä voi treenata omassa rauhassa etukäteen, jolloin seksiä harrastaessa käyttö ei tunnu enää niin jännältä. Ehkäisystä kannattaa keskustella hyvissä ajoin, eikä jättää viime tippaan. Ei varsinkaan siihen hetkeen, kun ollaan jo toiminnassa, Halonen toteaa.

Kondomi on suuseksisuojan ohella ainoa keino suojautua seksitaudeilta. Lisäksi kondomi on ainoa ehkäisykeino, jolla poika voi päättää isäksi tulemisestaan. Halonen muistuttaa, että seksi on nautinnollisempaa, kun tietää olevansa suojautunut.

– Etenkin raskauden pelko voi vaikuttaa siihen, ettei seksi tunnu hyvältä, eikä siitä nauti, Halonen sanoo.

Kesäkumikampanjan yhteistyökumppanit keskustelevat festareilla tuhansien nuorten kanssa turvallisesta seksistä, ja nuoret pääsevät harjoittelemaan kondomin laittoa suositulla ja hyödylliseksi koetulla Seksikiskalla.

– Monet nuorista ovat sanoneet, etteivät ole aikaisemmin päässeet kokeilemaan kortsun laittamista, kertoo kiskalla työskentelevä Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoinen Anu Liikanen . Festareilla ja netissä voi myös täyttää Naimamaisteri-kyselyn, jolla voi osoittaa olevansa ehkäisytiedon mestari.

Kesäkumibiisissä superkombo: neljä nousevaa, lahjakasta artistia

Tämän vuoden Kesäkumibiisinä soi tyttöenergiaa pursuava Tyynysotaa. Kappaleen esittäjät ja tekivät ovat neljä nousevaa artistia: Nelli Matula, Vilma Alina, Sini Yasemin ja Ida Paul. Vilma Alina kertoo lähteneensä kampanjaan sen luoman hyvän fiiliksen vuoksi.

– Kesäkumikampanjassa ei ole soosoota tai paasausta, että älkää harrastako esiaviollista seksiä, vaan seksi on kivaa ja olkaa turvassa. Kaikki Kesäkumibiisit ovat olleet hyvän mielen biisejä, joissa leikitellään aiheella ilon kautta, Vilma Alina kommentoi.

– On tosi siistiä, että kappaleessa on mukana neljä mimmiä. En muista, milloin tällaista olisi tehty aiemmin Suomessa, että on useampi naisartisti yhdessä. Tämä on tosi makee juttu, Ida Paul sanoo.

– Tämä on tosi hauska kombo, kun kaikilla on tosi oma juttu. Korostamme toistemme vahvuuksia olemalla yhdessä, Nelli Matula ja Sini Yasemin kommentoivat.

YleX:n ohjelmapäällikkö Hanne Kauton mukaan artistien energia ja asenne sopii täydellisesti Kesäkumikampanjaan.
– Ei ole kesää ilman Kesäkumia. Tämän vuoden kampanjan artistit ovat nousukiidossa olevia, lahjakkaita laulajia, jotka myös tekevät itse musiikkinsa. Kesäkumibiisin kruunaa musiikkivideo, jonka on ohjannut Viivi Huuska, Kautto kertoo.

Kesäkumibiisiä voi kuunnella YleX-kanavalta. Lisäksi kappale on saatavilla kaikissa streaming-palveluissa, muun muassa Spotifyssa. Viivi Huuskan ohjaama musiikkivideo julkaistaan 1. kesäkuuta.

Kesäkumikampanjan toteuttavat YleX, Suomen Punainen Risti, Väestöliitto, Syöpäjärjestöt ja Sotilaskotiliitto. Sosiaali- ja terveysministeriö tukee kampanjaa.

Tyynysotaa-biisi löytyy täältä:

https://open.spotify.com/track/2UU9ywqY86wdI6GTnRHlhg

Lisätietoja kampanjasta antavat:

Nuorisolääkäri Miila Halonen, Väestöliitto, puh. 050 590 3617
Kehittämispäällikkö Virve Laivisto, Syöpäjärjestöt, puh. 050 588 2700
Terveyden edistämisen suunnittelija Sanna Rantanen, Suomen Punainen Risti, puh. 020 701 2172
Ohjelmapäällikkö Hanne Kautto, YleX, puh. 040 1630 557

Kesäkumi löytyy myös Facebookista ja Instagramista .
Seuraa kampanjaa somessa tunnisteilla #kesäkumi ja #naimamaisteri