Yksi elintapoihin liittyvä lisääntyvä haaste on ylipaino. Ylipainon merkitys myös syöpäriskinä on kasvava. Ylipaino ja alkoholin käyttö aiheuttavat yhdessä noin joka kymmenennen sekä miesten että naisten syövistä.

Ylipaino on haastava aihe niin yksilöille, ammattilaisille kuin julkisessa keskustelussakin. Taakka asettuu helposti yksilön harteille. Tikun nokkaan nostetaan usein erilaiset päivittäiset ruokaan liittyvät valinnat, joita jokainen meistä tekee jopa päivä kymmenittäin. Syönkö aamupalan vai en, mitä valitsen lounaaksi, nautinko kahvin seurana pullaa vai hedelmää, sorrunko nälkäkiukussa suklaapatukkaan, tuleeko illalla loputon syömisen mieliteko, kun päivän muut ateriat ovat jääneet liian heikoiksi. Vähemmän puhutaan siitä, miten elinympäristö vaikuttaa mielihaluihimme ja valintoihimme.

Ravitsemus vaikuttaa päivittäiseen hyvinvointiimme ja on myös painonhallinnan kulmakivi. Terveyttä edistävien ruokatottumusten ja elintapojen noudattaminen tuo terveyttä ja hyvinvointia myös riippumatta painosta.

 

91 % suomalaisista on sitä mieltä, että yhteiskunnan tulisi tehdä terveellisten valintojen tekemisestä mahdollisimman helppoa. (Syöpäjärjestöjen syöpäriskikysely)

 

Yhteiskunnan tulisi tehdä terveellisistä valinnoista helppoja. Tätä mieltä on yhdeksän kymmenestä Syöpäjärjestöjen kyselyyn vastanneesta suomalaisesta. Nykyinen ruokaympäristömme ei tue parhaalla mahdollisella tavalla ruokaan liittyviä valintojamme. Valinnan mahdollisuudet eri tuotteissa ovat kasvaneet valtavasti viime vuosikymmeninä. Tämä koskee niin terveellisiä kuin epäterveellisiäkin vaihtoehtoja. Epäterveelliset elintarvikkeet saavat kuitenkin liikaa tilaa ja näkyvyyttä. Helppo saatavuus, laajat valikoimat ja isot annos- ja pakkauskoot sekä paljousalennukset houkuttelevat syömään liikaa.

Myös erilaiset runsaasti energiaa sisältävät tai ravintoainepitoisuudeltaan heikommat tuotteet kuuluvat ruokavalioomme. Ruokapyramidissa näitä kutsutaan sattumiksi.

Ruokaympäristössämme erilaiset epäterveelliset elintarvikkeet eivät kuitenkaan nykyisin ole sattumia. Kohtaamme niitä jatkuvasti ja joka puolella. Makeiset, energiajuomat, erilaiset epäterveelliset naposteltavat tulevat vastaan kuluttajaa paitsi mainoksissa, valtavankokoisina osastoina ruokakaupoissa myös niin elektroniikkaliikkeissä, rautakaupassa kuin kosmetiikkamyymälöissä.

Sosiaalisessa mediassa törmätään valtavaan määrään epäterveellisten ruokien sisältöjä. Osa sosiaalisen median sisällöistä on selkeitä mainoksia, mutta osa vaikeammin mainonnaksi tunnistettavaa sisältöä kuten vaikuttajien sisältöjä: maisteluita, vertailuita, haasteita ja suositteluita. Monet lapset ja nuoret osallistuvat myös itse ajattelemattaan markkinointiin tuottamalla vastaavia sisältöjä ilman yhteistyötä tuotevalmistajien kanssa.

 

Voimme edistää terveellisten valintojen tekemistä vaikuttamalla yhteiskunnallisilla ratkaisuilla ruokaympäristöön. ovat epäterveellisten tuotteiden hintaan vaikuttaminen verotuksella, markkinointiin liittyvät rajoitukset ja kiellot sekä kuluttajien valintojen helpottaminen mm. terveyttä kuvaavilla pakkausmerkinnöillä. Keinot ovat vastaavia, joita käytetään myös tupakka- ja nikotiinituotteiden ja alkoholin käytön vähentämiseksi.

Askeleita tähän suuntaan on otettu mm. markkinointisuosituksen myötä. Iloksemme myös konkreettisia toimia yritysten puolelta on tapahtunut. On ensitapauksia, joissa piirroshahmoja on poistettu elintarvikepakkauksista ja lastenaterioihin liitetyistä leluista on luovuttu. Kun yhteiskunta tekee terveellisestä helpompaa, yksilön ei tarvitse kantaa koko taakkaa.

Lue lisää